Thursday, March 4, 2010

Kenapa budak itu suka cari pasal...

Apa yang saya ingin sampaikan adalah cerita sebenar. Dimana saya telah menjadi perhatian kepada individu yang secara terang menerang mengganggu hidup saya. Sebenarnya saya tidak mengenal langsung budak ne. Just nampak-nampak di sekitar kampus. Saya tidak pernah bercakap dengan dia. Apa yang buat saya highlight dia adalah disebabkan budak ini sentiasa membuat sesuatu untuk menarik perhatian. Budak ini bolehla dikatakan POPULAR. Popular bukan disebabkan dia pelajar pandai ka apa. Tapi popular disebabkan PERASAN cantik. Dan paling penting, perasan KUAT. Kalau ikutkan secara luaran. dia memang nampak KUAT. Sebabnya, mulut dia hanya tuhan jak tau betapa CELUPARnya manusia ini. ADAP? Jangan la cakap. KURANG AJAR dia, memang tidak boleh lawan. Ibubapa dia kali sudah beratus kali ngajar hidup sopan tapi budak ini tetap juga kurang ajar. Yang paling menyedihkan, dia ne hanya seorang yang sederhana tetapi LAGAKnya seperti anak DATUK. Ya Allah, malunya saya jika saya menjadi DIA. Saya bsyukur saya tidak seperti DIA dan sememangnya bapa mama saya berjaya menjadikan saya seorang yang mempunyai personaliti yang baik.

Budak tu biarla saya namakan sebagai B******. Dia di gelar begitu disebabkan berketurunan pendatang haram ke Malaysia tetapi kini sudah di sahkan sebagai warganegara. Apa-apa pun, pendatang tetap pendatang. Baik ba malaysia ne. Senang jak dapat warganegara. Bermacam-macam jenis suda kaum di bumi Sabah ne. Cuma penduduk yang d bagi identiti card tu jak penjahat. Tidak menghargai peluang yang dibagi. Sudah dibagi mencari pasal plak dengan rakyat tempatan. Betul-betullah dasar biadap.

Saya dan dia mula berperang sejak dia mula berkawan dengan bekas kawan saya tu. Awh awh nama tu budak. Awh awh suka memburukkan saya. Saya tidak kisahlah dia kasih buruk kah apa. Janji jangan sampaikan kepada saya. Tapi yang bikin panasnya itu, asal jak dorang ngumpat saya mesti dia post di Facebook. Cakap yang teruk-teruklah sampai saya sendiri malu untuk memberitahu apa yang ditulisnya. Saya diam memendam rasa. Bagi saya dia tidak bersalah sebab dia terkena sumpahan sihir dari c awh awh. Biasalah kalau suda awh awh2, awh2 la juga. Bagi saya masalah saya dengan awh awh tu biarlah kami jak yang terlibat. Orang lain tu tidak menjadi kesan kepada saya. So saya pun biarkan apa budak tu tulis.

Makin lama saya diam makin lama plak budak tu menabur fitnah. Saya diam namun setiap kesabaran itu ada batasan 'Hari itu' saya terbaca post budak tu. Bayangkan timed saya bangun pagi dalam keadaan mamai, terdetik hati saya untuk on facebook. Saya ternampak post budak tu. Punyala celupar budak tu menghina saya. Terang & jelas ba dia sampaikan message itu kepada saya. Hati saya membara namun saya masih boleh berfikir secara waras. Dalam hati saya "saya mesti settle dengan ne budak". Saya mahu tahu sangat apa masalah ini budak. Saya ada buat salahkah dengan dia? setahu saya, saya tidak buat apa-apa kesalahan dengannya. Adui... kemarahan saya hanya tuhan saja yang tahu..

Finally....

Kami pun berjumpa. macam biasalah lagak temberang dia tu. orang tanya bagus2, budak tu bercakap menjerit-jerit. tangan saya memang mengigil sudah. ikutkan hati memang saya malas mo lawan cakap terus bagi jak sepak terajang tetapi saya berada di kawasan kampus. kelakuan di perhatikan so saya bersikap slow talk. Slow talk saya tidak berjaya, sebab budak tu menunjukkan kekuatan. tolak saya sambil bercakap. Last-last tanpa disedari, tangan saya secara spontan menampar muka dia. Naaa makin menjadi budak tu bising. Saya dengar &balas apa jak dia cakap dan buat.... bla bla bla bla...akhirnya, ada lecturer leraikan kami. Ending dia sangat lucu.... Mau cerita tapi tidak tahu cammana... biarlah ia menjadi sejarah dalam hidup..

Pengajaran atas kejadian itu, saya dapati dia bukanlah seorang yang dapat mempertahankan diri. Dia hanya gunakan kuasa celupar utk mencari penyokong. tetapi apabila dia diberi peluang untuk berdepan, kuasa dia hanya dalam mimpi. Kadang kala saya menyesal juga berjumpa dengannya. Sebabnya, memang buang masa dan kerana itu, saya malu sendiri. Dalam hati berkata..., dia bukan lawan saya... bukan ego tapi realiti... Kebaikan dalam peristiwa itu, berlagak dia berkurang & tidak celupar seperti dulu.. kalau dia mahu temberang pun, bukan di depan saya... Bukan saya kuat tapi mungkin dia baru faham bahawa orang pendiam dalam kelas seperti saya tidak semestinya lemah.. Kepada orang-orang yang berlagak tu, sila la ukur kain di badan sendiri. Jangan kerana mulut, badan binasa... Renung-renungkan dan selamat beramal.

No comments:

Post a Comment